ایستگاه – مقام ایران ایمیل آشنایی برنامه

ایستگاه – مقام: ایران ایمیل آشنایی برنامه استخدام برنامه نویسی آگهی استخدام استخدام برنامه نویس

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری هملت سرگردان , نگاهی به فیلم «نگار»

شاید کمی عجیب بنظر برسد، ولی «نگار» از منظری خاص یادآور «هملت» هست. البته این یک تعریف نیست. هملت، بعد از فوت پدر به منزل برمی گردد و علی رغم دیگران به فوت ناگه

هملت سرگردان , نگاهی به فیلم «نگار»

نگاهی به فیلم «نگار» ؛ هملت سرگردان

عبارات مهم : جنایت

شاید کمی عجیب بنظر برسد، ولی «نگار» از منظری خاص یادآور «هملت» هست. البته این یک تعریف نیست. هملت، بعد از فوت پدر به منزل برمی گردد و علی رغم دیگران به فوت ناگهانی پدر مشکوک هست. تا اینکه روح پدر به بالین هملت می آید و از جنایتی که به دست نزدیک ترین آشنایانش رخ داده، پرده برمی دارد. تازه بعد از این است که داستان هملت شروع می شود.

«نگار» با صحنه گزارش فوت «فرامرز» شروع می شود. شواهد نشان از خودکشی می دهد. ولی قهرمان داستان به این قضیه مشکوک است و مثل مادر و شوهر خاله و نامزدش نمی تواند با این قضیه کنار بیاید. تا اینکه نگار در خواب با پدرش روبرو می شود و جنایت را فاش می کند. ولی بعد از آن قاعده پیچیده ای شکل می گیرد. قاعده ای که هنوز مشخص نیست چگونه کار می کند. طبق این قاعده ماورایی، نگار و روح پدر درهم ادغام می شوند. یا یک همچین چیزی. واقعیت این است که دقیقش را نمی شود گفت چون قاعده چندان مشخصی نیست. و بر حسب شرایط آپشن هایش عوض کردن می کند. ولی در هر صورت نگار مطمئن می شود که پدرش را به قتل رسانده اند و پدر همچون یک راهنما او را مرحله به مرحله به سمت حل معما می برد.

هملت سرگردان , نگاهی به فیلم «نگار»

در ابتدا فقط بر او ظاهر می شود. ولی در ادامه نگار صحنه هایی را می بیند که پدرش قبلاً در آنها حضور داشته. نه اینکه نگار یک ناظر سوم باشه، نه. درواقع خودش تبدیل به پدر می شود و آن صحنه را مستقیماً تجربه می کند. این صحنه ها تعریف خاص ای دارند. صحنه ها در گذشته رخ داده اند (در واقع همگی خاطراتی از گذشته پدر نگار هستند)، ولی نگار آنها را در وقت حال تجربه می کند. انگار که هارد ذهنی خاطرات پدر در یک بازی دیجیتالی نیرومند در ذهن خارق العاده نگار بازسازی می شوند.

صحنه هایی همچون درگیری های مالی شوهرخاله با پدر و قضیه گاوصندوق و همچنین صحنه هایی ازخاطرات مشترکش با مادر. جلوتر که می رویم آپشن های دیگری به این قاعده اضافه می شوند. در مرحله بعدی، در ارتباط ذهنی پیچیده ای که نگار با خاطرات پدر برقرار می کند، پای یک چک هفت میلیاردی وسط کشیده می شود و در بازگشت نگار به دنیا واقعی، طبق قاعده ای تازه که همچنان ساز و کارش را نمی دانیم، برگ چک در دستان نگار باقی مانده. حالا نه تنها می تواند پدر را ببیند و به او تبدیل شود. بلکه می تواند چیزهایی را از آن دنیا به عالم واقعیت انتقال یافته کند!

شاید کمی عجیب بنظر برسد، ولی «نگار» از منظری خاص یادآور «هملت» هست. البته این یک تعریف نیست. هملت، بعد از فوت پدر به منزل برمی گردد و علی رغم دیگران به فوت ناگه

حالا پای بهتاش به عنوان یک رییس گنگستر کاریکاتوری هم به قضیه باز می شود. تا اینجای کار، طبق قاعده، نگار چیزهایی را می بیند و می شنود و انجام می دهد که در هارد خاطرات پدر موجود هست. ولی جهت گره گشایی، قاعده آپشن جدیدی به خود می گیرد. این بار روح سرگردانِ نگار جهت کشف حقیقت دیگر به پدر متکی نیست. حالا قدرت های ماورایی نگار رشد چشمگیری کرده و به جایی می رود که پدر حضور نداشته! و به گلخانه مرکز تصمیم گیری های مهم بهتاش میرود. جایی که از خیانت پیمان (نامزد نگار) رونمایی می شود و اضلاع یکسان در قتل پدر معرفی می شوند و درنهایت مشاهده شیوه قتل پدر در جنگلی در خارج شهر که جهت مشخص شدن محل دقیق جنایت، باید ماشین دقیقاً در نقطه خاصی بایستد تا داستان تکمیل شود.

به زبان راحت قاعده کلی در فیلم این است که نگار هرگاه نیاز به کسب اطلاعات حیاتیِ مشخصی دارد، آپشن های جدیدی به ورژن اولیه اضافه می شود. با این شیوه داستان گویی، پرسش منطقی شاید این باشد که پدرِ نگار به جای این همه اتلاف وقت، آیا همچون پدر هملت، در لحظه ظهورش بر نگار قاتلش را معرفی نمی کند؟ آیا به جای بردنش پای گاوصندوق او را به صحنه جنایت نمی برد؟ آیا به جای برگ چک، مدرک مشخصی از قاتلینش به نگار نمی دهد؟

اگر طبق منطق داستان، نگار و روح پدر باهم یکی شده است اند و نگار به همه خاطرات پدر دسترسی دارد، آیا نگار درجا نمی داند چه کسی پدرش را کشته؟ چه محدودیتی به دادن این اطلاعات کلیدی، جز کِش دادن داستانی که از اساس ایرادات رواییِ جدی دارد، می توان تصور کرد؟ و در نهایت می ماند یک سوپرقهرمان با طوماری از شاخصه های خارق العاده و توانایی های ذهنی منحصر بفرد که قدرت پرسش یک پرسش راحت را از پدر ندارد: «قاتل ات کیست؟».

هملت سرگردان , نگاهی به فیلم «نگار»

بانی فیلم

واژه های کلیدی: جنایت | داستان | خاطرات | داستان | اخبار فرهنگی و هنری

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs